PENGENALAN
Dalam memperkatakan teknologi dalam
pendidikan, terdapat beberapa isu
yang sering dikaitkan dalam pengajaran
menggunakan komputer. Pengajaran menjadi tidak berkesan kerana
kurangnya persediaan guru untuk membangunkan pengajaran yang berbantukan
komputer.. Inilah kekangan yang paling ketara.
Di samping itu terdapat juga permasalahan
dari segi hardware untuk perisian kursus, sikap guru, pentadbir,
latihan, galakan keluarga dan pengaruh komuniti yang mempengaruhi keberkesanan
pelaksanaan dalam bilik darjah . Walaupun pelajaran BM hanya melibatkan
penguasaan kemahiran bahasa yang kelihatannya agak mudah untuk dikuasai, namun
masih terdapat beberapa isu yang dianggap boleh mengganggu keberkesanan
pengajaran . Masalah tersebut termasuklah penguasaan kemahiran asas BM seperti
lisan, membaca dan menulis. Pada tahap yang lebih tinggi, masih terdapat
pelajar yang tidak dapat memahami teks yang dibaca dengan sempurna.
Di samping itu, pada tahap sekolah
menengah, penguasaan menulis juga masih lagi perlu diberi perhatian untuk
memastikan objektif pengajaran BM tercapai. Oleh hal yang demikian, penggunaan
komputer dalam pengajaran BM dilihat sebagai satu usaha yang sesuai untuk
memberikan impak terhadap permasalahan yang dihadapi. Sebagai alat bantu
pengajaran yang terkini sifatnya, penggunaan komputer dilihat sebagai usaha
yang mampu mengubah persepsi pelajar terhadap pembelajaran BM.
Guru BM sebagai pengendali
pengajaran, perlu mempunyai keterampilan dalam mengendalikan pengajaran bahasa
berbantu komputer. Walaupun terdapat kesukaran dalam melaksanakannya, guru
perlu bersedia dengan kemahiran dan pengetahuan selaras dengan keperluan
pendidikan kini yang memerlukan pengajaran lebih berpusatkan pelajar.
No comments:
Post a Comment