RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA
MATA PELAJARAN DAN
KELAS : BAHASA MALAYSIA / TAHUN 2
BESTARI
TEMA/ TAJUK : KEKELUARGAAN / BAPA SAUDARA SAYA
MASA : 7.30 – 8.30 PAGI
STANDRAD
PEMBELAJARAN :
2.3.1
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ,murid berupaya,
membaca kuat 5 ayat penyata dengan
lancar,sebutannya yang
jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN : 1) Murid dipaparkan pokok
keluarga menggunakan skrin besar computer.
PEMBELAJARAN 2) Murid bersoal
jawab dengan guru tentang pokok keluarga
(rujuk lampiran 1)
Contoh: (sambil
merujuk gambar ibu)
1. Siapakah
ini?
2. Siapakah
nama ibu awak?
(sambli merujuk gambar bapa saudara)
1. Siapakah
ini?
2. Siapakah
nama bapa saudara kamu?
3) Murid memerhati ’ slaid power point’
4) Murid mengikut guru membaca dengan kuat berpandukan gambar
tunggal dengan
ayat penyata.
5) Murid membaca kuat dengan intonasi,sebutan dan jeda yang
betul
secara
i)
Kumpulan
ii)
Individu
(rujuk lampiran 2)
6)
Pertandingan Membaca kad ayat antara kumpulan(lampiran 2)
Kumpulan yang menang diberi ganjaran,yang
kalah (galakan)
7) Pengukuhan
Murid
melengkapkan ayat penyata yang sesuai dengan gambar yang
Diberi (rujuk
lampiran 3-lembaran kerja kelas)
8) Pemulihan
Murid yang
dibimbing membaca semula kad ayat dengan
sebutan,intonasi
dan jeda yang betul (rujuk lampiran 4-Pemulihan)
9)Pengayaan
Murid diberi kad
kad gambar dan diminta menulis 5 ayat mengenai
keluarga sendiri
berdasarkankad gambar yang diberi.
ELEMEN MERENTAS Nilai murni : menghormati keluarga dengan
menggunakan
KURIKULUM
panggilan yang betul
TMK : Murid belajar melalui TMK
BAHAN BANTU
MENGAJAR Skrin, komputer,slaid
power point gambar tunggal, kad gambar, kad ayat
PENILAIAN
PEMBELAJARAN :Murid membaca secara
bergilir-gilir ayat penyata dengan lancar
PENGAJARAN sebutan,dan
intonasi yang betul
REFLEKSI : i) 30 daripada 36 orang murid berupaya menguasai
P & P
ii)
6 orang
murid yang belum menguasai akan dibimbing
(aktiviti pemulihan)
iii)
Murid yang menguasai akan diberi lembaran
kerja pengayaan
No comments:
Post a Comment